Norrskensnjutning

Känsla av Jul

Kategori: Allmänt

Vad har ni för efterrätt på Julaftonen,förrutom fikabröd,kaffe och andra godsaker?
Vi äter ris ala malta med blodapelsiner i,det är viktigt att det är just blod,det smakar underbart och ger en fin färg oxå.
Idag har jag gjort de sista ärendena så nu är det bara julmaten som ska inhandlas.Skinkan var jag och köpte idag så den blir färdig att tjuvsmakas av,hi..hi..
I går skulle min pojke absolut baka pepparkaks hus,och jag var totalt oinspirerad.Det mesta kladdet måste ju en vuxen göra och glasyren bara rann då vi skulle dekorera.Suck...ett hus blev det i alla fall och ett nöjt barn.(Men det lär dröja måååånga Jular innan jag gör ett till....).Det som är på den lånade bilden är ju ett konstverk.

Ett superfint tips på gåbortpresent eller jul,nyårs gåva.Ett par silverskedar(loppis,kupan osv..)som man fyller med smält choklad och dekorerar,knyter ihop och ger bort,superfina tycker jag,jag vill oxå ha.......


Ikväll blir det mys Ernst och massor av julkänslor som han förmedlar.Tidigare idag var vi hos min syster på gofika och glögg och där är det julkänsla,hon älskar allt som har med julen att göra och bara frossar i den.Jag är mer sparsmakad på pyntet och har det jag gillar och tycker om och minimalt med tomtar men pyntar gärna på andra sätt inne som ute.
Visst var dom söta dom pyntade peppisarna,det är ju enkelt att ta efter,den bilden är lånad från en blogg som jag halkat in på Jill Dubien,hon har underbara bilder på typisk Amerikansk mat,bak.

Alla bilderna är lånade.

Hörrni,tat lungt och mys oxå,kramizar till er!

Kommentarer

  • Maria säger:

    Vi brukar också äta risalamalta men det brukar vara min mamma som gör den och tar med hit . Vet inte hur det blir i år när hon inte orkar stå vid spisen . Jag är så dålig på att koka risgrynsgröten , skyller på att vi har dåliga kastruller. Jag hittar kanske något annat vi kan ha till efterrätt .Någon god glass ev.

    Pepparkakshus har jag gett upp .Sist brände jag fast sockret i stekpannan och sleven så det fick slängas bort .

    Här blir det också Ernst- titt på TV snart . Han kan verkligen pyssla och greja på med allt möjligt . Man skulle ha en sån hemma i jultid ;)

    Kram ♥

    2011-12-21 | 19:22:29
    Bloggadress: http://mariaikos.blogspot.com
  • mickis säger:

    Vi äter oxå ris a´la malta till efterrätt, men till skillnad från många andra gör vi inte ris a´la malta av risgrynsgröt utan vi kokar vanligt ris länga i minst 1h. vispar grädde med massa vaniljsocker och äter med clementiner... såååågott! Men det bästa på hela julbordet är den hemmagjorda julkorven.... som vi gör på samma sätt som min mormor alltid gjort...



    pepparkakshus.. ja det är pilligt.. men nu är det ju ett helt år till nästa gång...



    önskar dej en riktigt fin kväll!



    kram

    2011-12-21 | 20:44:29
    Bloggadress: http://mermickis.blogspot.com
  • jejje säger:

    vi äter också risalamalta,men har aldrig testat blodapelsiner:))Vilket underbart tips med skedar,måste verkligen testa........ha en bra jul/kram

    2011-12-21 | 20:53:20
    Bloggadress: http://livetpastorholmen.blogspot.com

Kommentera inlägget här: